Nykyisessä sisältöpaljoudessa kilpailijoista erottuminen ja asiakkaiden mielenkiinnon säilyttäminen on yhä haastavampaa. Ihmisten itse kertomat todelliset kokemukset tekevät vaikutuksen ja jäävät mieleen lukemattomien somepäivitysten seasta. Kokemuksia.fin Content-malli on kustannustehokas tapa saada jatkuvaa sisältöä, joka tavoittaa yleisönsä.
Sievi Group -rakennuskonserniin kuuluva Sievi Hyvinvointitilat toteuttaa palveluasumisen ja varhaiskasvatuksen toimitiloja. Kokemuksia.fi on jo pitkään tuottanut asiakaskokemuksiin keskittyvää sisältöä Sievi Hyvinvointiloille, ja viimeisen vuoden aikana yhteistyössä on noudatettu Kokemuksia.fin tarjoamaa Content-mallia.
Kuukausilaskutukseen perustuvassa mallissa asiakkaalle tuotetaan jatkuvaa sisältöä, joka ylläpitää yleisön mielenkiintoa ja auttaa erottumaan internetin valtavasta sisältövirrasta. Videon, kuvien ja tekstin lisäksi kokonaisuus käsittää useita kuvatusta materiaalista leikattuja pätkiä, jotka soveltuvat sosiaalisessa mediassa parhaiten toimivaan esitystapaan.
Sievi Hyvinvointitilojen markkinointipäällikkö Nico Engströmin mukaan Content-malli sopii erinomaisesti yrityksen tarpeisiin, sillä se on tuonut kaivattua jatkuvuutta yrityksen online-näkyvyyteen.
– Kokemuksia.fi tarjosi todella hyvän ”video as a service” -mallin, jossa kuukausimaksulla pystyttiin toteuttamaan reilu määrä erilaisia videokokonaisuuksia. Meille oli erittäin tärkeää ottaa online-presenssiä haltuun, ja siinä tietenkin sosiaalisen median materiaali oli tosi tärkeässä roolissa.
Vaikuttavia kertomuksia
Video on erityisen tehokas väline asiakaskokemusten välittämiseen, sillä se tuo asiakkaan tarinan mahdollisimman lähelle yleisöä. Asiakkaan omassa ympäristössään ja omalla äänellään kertomiin kokemuksiin on helppo samaistua, ja Content-mallin kattavassa sisältökokonaisuudessa videolla onkin keskeinen osansa. Engström näkee videon merkityksen vain korostuvan tulevaisuudessa entisestään.
– Video on todella vahva elementti, jolla pystytään hyvin nopeasti kertomaan suuria kokonaisuuksia ja esittelemään asioita, joista ei lukemalla saa kuvaa. Liikkuva kuva on ihan ehdoton juttu. Väitän, että sen määrä tulee vain kasvamaan.
Hoivatilojen asiakaskokemuksia tallentaessa yksityisyys tulee huomioida tarkkaan rikkomatta materiaalista välittyvää autenttisuutta. Engström kertoo, että Kokemuksia.fi on onnistunut toimimaan esimerkillisesti kohteiden edellyttämissä puitteissa.
– Saamamme palautteen mukaan toiminta on ollut ammattitaitoista ja hienotunteista. Asiat ovat tapahtuneet ikään kuin näkymättöminä. Se on meillekin todella tärkeää, että sisällön luominen tapahtuu tavalla, jossa kunnioitetaan kaikkia osapuolia.
Tulokset puhuvat puolestaan
Engströmin tausta on digitaalisessa markkinoinnissa, ja kokemuksensa pohjalta hän korostaa käytöstä saadun datan merkitystä markkinointiin liittyvissä valinnoissa. Päätös panostaa juuri asiakastarinoihin perustui nimenomaan datasta erottuneeseen tietoon siitä, mikä Sievi Hyvinvointitilojen mahdollisia yhteistyökumppaneita kiinnostaa.
– Olisi hassua kuvitella, että markkinoinnissa pystyttäisiin tekemään päätöksiä mutu-tuntumalla. Valinta pohjautui tarpeeseen ja dataan.
Luvut kertovat selvää kieltä siitä, että tietoon perustunut ratkaisu kannatti: asiakaskokemusten vahvemman esilletuonnin ansiosta näkyvyys on parantunut ja yleisön sitoutuneisuus on kasvanut. Sievi Hyvinvointitilat tavoittaa potentiaalisia asiakkaitaan aiempaa paremmin, ja yrityksen verkkosivustolla vietetään enemmän aikaa. Kaikki mittarit osoittavat selvää parannusta.
– Ollaan saatu todella kova online-presenssi. Lukuja kun katsoin, niin ne ovat menneet radikaalisti siihen suuntaan, mihin halusimmekin niiden menevän.
Kaiken kaikkiaan Engström toteaa Content-mallin vastanneen mainiosti Sievi Hyvinvointitilojen tunnistamiin tarpeisiin.
– Täytyy sanoa, että se on ihan slam dunk -kokemus ja hyvä kokonaisuus, jota voi suositella eteenpäin.