Tamtron tunnetaan luotettavista, tarkoista ja älykkäistä punnitusratkaisuistaan, joita hyödyntävät monet tyytyväiset asiakkaat useilta eri teollisuudenaloilta ympäri maailman. Tamtronin kaiken toiminnan keskiössä on aina asiakas – asiakkaan kokemus ja saavutetut hyödyt. Yhteistyössä Kokemuksia.fi:n kanssa tuotetut asiakastarinat ovat tarjonneet Tamtronille väylän paitsi asiakkaiden aitojen kokemuksien kuulemiseen, niin myös näiden kokemusten jakamiseen.
Tamtron on ollut punnitusalan edelläkävijä jo noin 50 vuoden ajan. Vuonna 1972 perustettu yhtiö on alallaan yksi maailman johtavista toimijoista.
– Tarjoamme punnitusratkaisuja monille eri asiakassegmenteille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuulijakuntamme on laaja. B2B-kenttä on hieman haasteellisempi B2C-kenttään verrattuna, sillä meidän on löydettävä oikeat kuulijat oikeassa ostoprosessin vaiheessa. Toisin sanoen meidän täytyy puhutella kuulijakuntaamme mahdollisimman laajasti, summaa Tamtronin markkinointi- ja viestintäjohtaja Jenni Eikrem.
Kokeilusta jatkuvaan yhteistyösopimukseen
Perinteisen B2B markkinoinnin ajattelumallin sijaan, Tamtronin markkinoinnissa halutaan nostaa keskiöön ihmiset ja Tamtronissa panostetaankin H2H- eli human to human- markkinointiin. Tarkan kohdennuksen lisäksi H2H-markkinoinnissa korostuu sen aitous ja henkilökohtaisuus.
– Teemme tätä ihmiseltä ihmiselle. On hyvä, että asiakkaamme kertovat toisille asiakkaille, miksi valita jokin ratkaisu tai palvelu. Siksi asiakastarinat ovat meille tosi tärkeitä, Eikrem painottaa.
– Asiakkaat ovat liiketoimintamme keskiössä ja heitä varten me näitä asioita teemme. Mielestäni se paras tapa on kysyä suoraan asiakkaalta, miten he kokevat meidän tuotteemme ja palvelumme ja mitä hyötyjä, etuja ja lisäarvoa me pystymme heille tuottamaan, jatkaa Tamtron Oy:n liiketoimintajohtaja Markus Ritala.
Yhteistyö Kokemuksia.fi:n kanssa alkoi noin kolme vuotta sitten. Ensimmäinen asiakaskokemustarina päätettiin toteuttaa kokeiluluontoisesti ja katsoa, miltä lopputulos vaikuttaisi.
– Jo ensimmäinen keissi ylitti odotuksemme. Siitä lähtien yhteistyö on ollut säännöllistä ja nykyään toimimme tällaisella jatkuvan mallin yhteistyösopimuksella, Ritala kiteyttää.
Asiakastarinoiden toimivuutta ja vaikutusta suhteessa markkinoinnin tavoitteisiin on seurattu vuosien varrella aktiivisesti. Materiaalit eri muodoissaan ovat onnistuneet tuomaan Tamtronille paljon oikeanlaista, tavoiteltua yleisöä.
– Olemme tehneet Kokemuksia.fi:n kanssa lukuisia videoita ja ne ovat palvelleet erinomaisesti. Hyödynnämme materiaaleja monipuolisesti – käytämme pitkää videota, lyhyempiä klippejä somessa ja kotisivuille tulevia artikkeleita. Olemme toteuttaneet monia digikampanjoita, joihin on voitu editoida näistä videoista sopivia materiaaleja. Asiakastarinat ovat pitkäkestoinen palvelu meillekin, eivätkä missään nimessä kertakäyttötuotteita, Ritala jatkaa.
“Lopputulos on aina laadukas”
Yhteistyötä Kokemuksia.fi:n kanssa Eikrem ja Ritala kuvailevat saumattomaksi, tehokkaaksi ja ostavan organisaation kannalta yksinkertaiseksi. Kun palvelu on hyvin konseptoitu ja tekijät ovat oman alansa ammattilaisia, ei ostajana tarvitse huolehtia.
– Olen ollut oikeasti pelkästään positiivisesti yllättynyt ja vakuuttunut. Yhteistyö on toiminut todella hyvin. Se on vain yksi palaveri ja siitä ne pyörät sitten lähtevät pyörimään. Lopputulos on aina laadukas. Nyt kun on itse tällä puolella kameraa, niin saa ehkä paremmin käsityksen myös siitä, miksi asiakkaat vaikuttavat videoilla niin luontevilta. Tämä kuvaustilanne vahvistaa mielikuvaani siitä, että Kokemuksia.fi toimii erittäin jouhevasti, sujuvasti ja hyvällä fiiliksellä. On helppoa olla niin ostavana asiakkaana kuin haastateltavana, Eikrem hymyilee.
– Yhteyshenkilöt ovat myös hirmuisen mukavia ja aina helposti tavoitettavissa. Vaikka välillä menee pitkäänkin ennen kuin ollaan taas samoissa palavereissa, niin tuntuu siltä, että jatketaan aina siitä, mihin edellisellä kerralla päädyttiin. Ihmisethän tämän tekevät ja Kokemuksia.fi:n kanssa on ollut erittäin miellyttävä tehdä yhteistyötä, Eikrem toteaa.